otrdiena, 2016. gada 29. novembris

Ieteikumi, kā organizēt laiku, lai paspētu ieplānoto

Jebkurš no cilvēkiem, kuri plāno savu laiku, dara to ar kaut kādu pamatojumu. Šķietami plānošana taču ir moderna cilvēka dzīvesveida sastāvdaļa, tomēr iemesli, kādēļ dažādi ļaudis nonāk pie lēmuma plānot savu dzīvi, droši vien ir ļoti atšķirīgi.

Es atceros, kā skolas laikā mana pirmā plānošana saistījās ar kaut kāda laika limita ieviešanu, kas ļautu paspēt, piemēram, izpildīt mājas darbu līdz attiecīgajai mācību stundai skolā, paspēt uz vēlo vilcienu, lai pēc skolas nokļūtu mājas (vilciens kursēja gana reti, lai negribētos to nokavēt) un tamlīdzīgas darbības. Tātad man svarīgi bija kaut ko izdarīt, paveikt. Garāmejot pieminēšu arī vienu nesen dzirdētu padomu mērķu sasniegšanas sakarā – esot jāfokusējas uz mērķi, nevis līdzekļiem.

Vēl – par laika menedžmentu. TV pasen rādīta reklāma manī izraisīja smaidu, kādas meitenes gaužām skumjo „izgāju laika plānošanas kursus, tagad nezinu, kā dzīvot” izdzirdot. It kā smieklīgi, tomēr ironiski: kaut ko mācoties, kas, iespējams, jau ir pašam asinīs, situāciju var padarīt drīzāk mulsinošu, nekā to uzlabot. Bet piemēru izteicu tādēļ, lai paskaidrotu, ka vēlme dzīvot efektīvāk arī var iedvesmot sākt dzīves plānošanu.

Neanalizējot vairāk piemēru, nevarēšu radīt pilnīgu vai vismaz tik aptverošu ainu, cik mana perfekcija to pieprasītu, un tā to arī nedara, jo raksta nedaudzajās zīmēs tas nemaz nav vajadzīgs. Ņemšu vērā šos divus – personīgo un reklāmas piemēru, lai radītu praksē pielietojamu plānošanas ieteikumu sarakstu, kas varētu būt nepieciešams cilvēkam, kuram ir grūtības pateikt „nē” ārpusdarba aktivitātēm. Jo - nespēja pievērsties darba pienākumiem bieži nav saistīta ar neinteresantu darba materiālu, bet tieši ar blakus apstākļiem, kuri traucē koncentrēties. Minēšu arī ieteikumu, kas vērsts uz to, kādā veidā sasniegt ieplānoto, jo mērķis bez plāna ir sapnis bez rīcības.

1. Uzstādiet modinātāju.

Jā – burtiski! Izdomājiet vai iepriekš papētiet, cik garš laika posms atbilst tieši Jūsu spējām koncentrēties „bez atlikuma”. Speciālisti iesaka 25 minūšu garu intervālu, un šim paņēmienam pat dots nosaukums „Pomodoro” laika menedžments – atsaucoties uz virtuves taimeri Pomodoro sarkana tomātiņa veidolā. Pēc attiecīgā laika atpūtieties – novērsiet savu uzmanību uz nelielām fiziskām aktivitātēm vai, piemēram, pievērsieties uz mirkli kādam no saviem hobijiem.

2. Sastādiet rīcības plānu.

Mērķim vajadzīga metode, kā to sasniegt. Izanalizējot mērķi, sastādiet instrumentu sarakstu – tie var būt laika kapacitāte, nauda, cilvēkresursi, materiāli, zināšanas. Kad tas padarīts, apskatiet katru atsevišķi un padariet tos par soļiem ceļā uz finiša karodziņu.

3. Paslavējiet sevi.

Apveltot sevi ar uzslavām par jebkuru padarītu darbu, Jūs zaudēsiet prieka garšu, tādēļ – palutiniet sevi īpašos gadījumos (kaut gan, kad nomocījusi rutīna, pirmkārt, jānonāk līdz tam, ka darbs vispirms patīk, un to veicinās sākotnēja bieža apbalvojuma „pasniegšana”).

4. Mācieties pārslēgties.

Bieži vien cilvēks neprot pa īstam atslēgties no darba radītā stresa (arī pozitīvā), tādēļ rodas tādi izteicieni kā „neizdodas atpūsties”, „nemāku atpūsties” utt.. Risinājums rodams aktīvās sporta nodarbībās pēc darba, kuru laikā stresa hormoni tiek „izsvīsti”. Ja patīk mierīga, bet aktīva pastaiga, pēc darba var noderēt arī tā. Starp citu, arī darba laikā veiktas nelielas atslodzes palīdz koncentrēties nākamajam darba blokam. Un pēdējā laika „modes kliedziens” nepārprotami vērsts tieši uz fokusa menedžmentu, nevis laika menedžmentu, lai cik vecais šķiet labs un zināms. Nāk vietā jauni speciālisti, kuri ir izpētījuši, ka blakus vārdiņa „nē” prasmei ir jāprot sakārtot lietas pēc to svarīguma pakāpes. Tā arī ir labas laika organizācijas atslēga.

 

  © 2009 Justfm.lv akcijas - Virszemes Televīzija